Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Chyba każdy lubi zapiekanki:) Pamiętam jak kiedyś chodziło się do małych budek z zapiekankami. Podawano w nich białą długą bułkę pokrytą pieczarkami i żółtym serem , do tego keczup i pełnia szczęścia. Niestety zdarzało się pełnię szczęścia przypłacić konkretnym zatruciem:)

     

Dzisiaj zdrowa wersja zapiekanki całkowicie warzywnej, od której na pewno nie będzie zatrucia pokarmowego:)

Spodnia warstwa to zielona soczewica z cebulą, czosnkiem, pieczarkami, do tego przecier pomidorowy. Przyprawy: tymianek, wędzona papryka , sól nieprzetworzona np himalajska lub kłodawska.

Ten cały miks warzywny, może być samodzielnym posiłkiem, może też po lekkim zmiksowaniu stanowić farsz do naleśników, pierogów, czy pełnić rolę pasty do chleba.

Górna warstwa to puree z ziemniaków i batatów. Białe ziemniaki mimo , iż są smaczne , nie są zbytnio odżywcze, dlatego aby podnieść wartość odżywczą, dobrze jest je wymieszać z batatami. Najlepiej jakby górną warstwę stanowiły same bataty, ale nie każdy je lubi  ze względu na dość słodki smak.

Na koniec prosty sos pomidorowy. Jeżeli mamy dostęp do dobrych pomidorów wystarczy zmiksować je z dowolnymi orzechami czy nasionami np nerkowcem, nasionami z dyni czy słonecznikiem. Jeżeli ich nie mamy, świeże pomidory zastępujemy suszonymi pomidorami z oleju.

       

Składniki:

    soczewica zielona (sucha 250g czyli paczka)
    cebula (2 sztuki)
    pieczarki (6 sztuk)
    przecier pomidorowy (200g )
    czosnek (1-2 ząbki wg uznania)
    masło klarowane (lub olej kokosowy lub szklanka mleka roślinnego )
    suszone pomidory (4 łyżki odsączone z oleju)
    orzechy mix (lub różne nasiona ok 1 szklanki)
    ziemniak (biały 500g)
    batat czerwony ziemniak (500g)

    sól do smaku
    pieprz do smaku
    majeranek suszony do smaku
    papryka wędzona 1 łyżeczka
    płatki drożdżowe 1 łyżka opcja
    zioła prowansalskie 1 łyżeczka opcja

Czynności :

Jeżeli przeszkadzają Ci lektyny namocz wcześniej zieloną soczewicę prze kilka godzin z dodatkiem szczypty sody. Jeżeli nie zwracasz na to uwagi przepłucz soczewicę i ugotuj do miękkości zajmie to ok 40 minut.

W międzyczasie cebulę i czosnek, pieczarki drobno posiekaj, wszystko lekko podsmaż na oleju kokosowym /maśle klarowanym. Dodaj ugotowaną soczewicę i przecier pomidorowy. Dopraw wędzoną papryką, solą, majerankiem i dokładnie wymieszaj. Całość zmiksuj na konsystencję jaką lubisz czyli na gładko lub z kawałkami warzyw.

Ziemniaki obierz i ugotuj na parze. Ciepłe ziemniaki rozgnieć na puree z dodatkiem tego co preferujesz. Zdrowe opcje to masło klarowane/olej kokosowy/mleko roślinnego (ale nie sojowe). Dopraw solą, pieprzem.

Na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia lub w szkle żaroodpornym rozłóż masę z soczewicy, następnie puree ziemniaczane. Zapiekaj w 180 stopni 20 minut.

W międzyczasie przygotuj sos pomidorowy. W okresie zimy najlepiej skorzystaj z suszonych pomidorów są lepsze niż drewniane bez smakowe zimowe pomidory.

Ziarna lub orzechy namocz wcześniej lub zalej wrzątkiem na 30 minut. Po tym czasie przepłucz czystą wodą , dodaj suszone pomidory odsączone z oleju , przyprawy jak: sól, wędzoną paprykę, pieprz, możesz też dodać zioła prowansalskie i płatki drożdżowe, jeżeli chcesz uzyskać lekki smak serowy. Wszystko wg uznania. Następnie dodaj trochę wody  i wszystko zmiksuj blenderem ręcznym tzw żyrafą na gładki sos. Jeżeli sos jest zbyt gęsty dodaj wodę.

Po upieczeniu zapiekanki, wykładaj porcje i polewaj sosem pomidorowym. Zapiekankę zjadaj z dużą porcją zielonej surówki :)

            

 

 

 

 

 

 



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

Składniki
  • soczewica zielona (sucha 250g czyli paczka)
  • cebula (2 sztuki)
  • pieczarki (6 sztuk)
  • przecier pomidorowy (200g )
  • czosnek (1-2 ząbki wg uznania)
  • masło klarowane (lub olej kokosowy lub szklanka mleka roślinnego )
  • suszone pomidory (4 łyżki odsączone z oleju)
  • orzechy mix (lub różne nasiona ok 1 szklanki)
  • ziemniak (biały 500g)
  • batat czerwony ziemniak (500g)
  • sól (do smaku)
  • pieprz (do smaku)
  • majeranek suszony (do smaku)
  • papryka wędzona (1 łyżeczka)
  • płatki drożdżowe (1 łyżka)
  • zioła prowansalskie (1 łyżeczka)
  • woda (do uzyskania odpowiedniej konsystencji)



O mnie
Zdjęcie autorki

Miłośniczka zdrowego odżywiania, wielbicielka wszystkiego co zdrowe, nałogowo "pochłaniam" książki o zdrowiu, medycynie naturalnej i oczywiście kulinarne.


Więcej o mnie

Wyszukiwarka
Po wpisaniu frazy w wybranym polu, wyszukiwanie należy zatwierdzić enterem.

lub

Lodówka
Znajdź przepis, dodając swoje ulubione składniki do lodówki

Jestem na Facebooku

Znajdziesz mnie na

Najpopularniejsze wpisy
Aleppo mydła i szampony antyalergiczne
Jak zwiększyć poziom T3 aktywnego hormonu tarczycy - dr Childs specjalista w zakresie chorób tarczycy
Koenzym Q10 pilnuj , alby się nie wyczerpał - tworzy energię komórkową. Uzdrawiacz serca, pomocny w chorobach ozębnej, opóźnia starzenie, wpływa na odporność , pomocny w Parkinsonie, redukuje zmęczenie, naprawia mózg.
Protokół suplementacji jodem Dr Brownsteina i Jerzego Zięby
Popularne tagi
nowotwór nowotwor unikać ś niedoczynność przed drożdżyca drożdżyca przeciekające źąś miedź skóry przekąska święta roślinne bez_mięsa jarmuż bez_mąki neznabiału układ_odpornościowy
pozostałe tagi



izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.