Przekąski probiotyczne napisano 2016-10-31 12:31:38

  • napisał/a 2016-10-31 12:31:38

    Probiotyki wspierają system odpornościowy oraz są odpowiedzialne również za równowagę bakteryjną w jelitach.równowaga bakteryjna w jelitach wpływa również na ogólny stan zdrowia - fizyczny, umysłowy i emocjonalny. Harmonia w jelitach odpowiedzialna jest za kontrolę masy ciała, energię.


    11 najpopularniejszych probiotycznych produktów spożywczych:


        fermentowane warzywa
        kapusta kiszona
        Kimchi
        Ogórki kiszone
        Lassi
        Jogurt
        Kefir
        natto
        Zupa miso
        tempeh
        Kombucha herbata

    Najlepszym źródłem probiotyków i najprostszym do uzyskania są fermentowane warzywa
    Fermentowane warzywa potrafią zawierać nawet  10 bilionów jednostek tworzących kolonie bakterii.


    W prosty i szybki sposób możesz uzyskać fermentowane warzywa najlepiej aby były bio jeżeli tak nie jest należy je wymoczyć w kwasie potem sodzie i umyć w czystej wodzie. Warzywa dobre do fermentowania to kapusta rzodkiewki rzepa papryka seler buraki. Najlepiej aby np kapusta stanowiła 80% warzyw a reszta 20% to dodatkowe warzywa, do mieszanki warzyw można dodać czosnek oraz imbir.
    Jeżeli zabierasz się za robienie fermentowanych pokarmów, zrób dużą ilość a po uzyskaniu sfermentowanej żywność zawsze możesz ją przenieść do chłodnego miejsca alby zatrzymać proces fermentacji.
    Najwyższy poziom probiotyków z kiszonek uzyskać można przy użyciu hodowli zaczynowej. Możesz ją stworzyć sam i później dodawać do następnych partii kiszonych warzyw
      


    Kiszona kapusta

    Kapusta należy do warzyw najczęściej kiszonych. Jest doskonałym źródłem witaminy C i A. Jest to także bogate źródło witaminy K - jedna porcja dostarcza 85 procent dziennej wymaganej ilości organizm potrzebuje.

    Badania wykazały również, że kapusta ma wysoki poziom substancji zwanej glukozynolanów, która przyczynia się do utrzymania normalnego wzrostu i rozwoju komórek.  Kapusta kwaszona zawiera również phytonutrient przeciwutleniacze, które są cenne dla wspierania organizmu do walki ze stanami zapalnymi w ograniźmie.
    Jeżeli nie przepadasz za kiszoną kapustą możesz ją wraz z sokiem przepuścić przez wyciskarkę czy sokowirówkę uzyskując sok i pić rano na czczo. Taki sok świetnie się sprawdza u dzieci, ponieważ zazwyczaj dzieciom lepiej pić niż przeżuwać kapustę:)

    Przepis na kiszoną kapustę wg dr Mercoli
    Składniki:

        1 cała zielona kapusta
        1 łyżka startego świeżego imbiru
        2 marchewki starte na dużych oczkach
        sok z selera
        starter z kulturami bakterii im więcej rodzajów bakterii tym lepiej

    Koszt startera to ok 15zł

    Procedura:

        Kapustę wymoczyć w kwasku cytrynowym i sodzie obrać z liści zewnętrznych. Pokroić cienko kapustę na szatkownicy. Na tarce o dużych oczkach zetrzeć marchew, na małych imbir. Imbir i marchewkę wymieszać z kapustą. Starter z bakteriami wymieszać z sokiem z selera do całkowitego rozpuszczenia. Dodać sok do warzyw, rozkładając warzywa równomiernie w garnku ceramicznym lub szklanym pojemniku.
     Kapustę z warzywami ugniataj do puszczenia soku i wyeliminowania powietrza. NA górze umieść liść kapusty i wciśnij je na boki. Przykryj luźno pokrywką ( podczas fermentacji powstaje dwutlenek węgla). Przechowywać w chłodnym miejscu np w piwnicy przez 5-7dni. 7 dnia przenieść do lodówki.  
                                             

    Kimchi:
    Tradycyjne danie kuchni koreańskiej składające się z fermentowanych lub kiszonych warzyw. Zazwyczaj jest to kapusta pekińska, rzepa albo ogórek, ale można też przygotować kimchi z innych warzyw. Większość kimchi ma ostry smak z powodu użycia proszku z papryczek chili.

    Kimchi wg dr Mercoli:

    Składniki:

        4 szklanki wody
        4 łyżki soli morskiej
        1 główka kapusty, rozdrobnione
        1 szklanka tartej rzodkiewka Daikon  lub 1 szklanka szparag pokrojonych na kawałki 2-3cm
        2 szalotki, posiekane
        2 ząbki czosnku starte
        2 łyżki świeżego imbiru, startego
        1 łyżeczki pieprzu cayenne

    Procedura:

        W dużej misce do solanki(woda z sola dobrze wymieszaj)Dodaj kapustę i rzodkiew daikon. Przykryj lub staraj się aby warzywa były cały czas zanurzone . Moc przez 12 godzin.Warzywa wyjmij z solanki sprawdź smak jeżeli są za słone przepłucz je jeżeli za mało słone dodaj 1/4 łyżeczki soli do solanki. Połącz szparagi, zielona fasola, szalotki, czosnek, imbir i pieprz cayenne. Dodaj do mieszanki warzyw dodaj kapustę i rzodkiew.
       Całą mieszankę przełóż do słoika lub garnka. Wlej płyn z moczenia- solankę, upewniając się, że są one całkowicie zanurzone w cieczy. Przykryć luźno czystą ściereczką i odstaw na trzy do siedmiu dni. Idealna temperatura w pomieszczeniu, aby pomóc w procesie fermentacji wynosi około 21 stopni Celsjusza. Jeśli jest niższa temperatura, fermentacja trwa dłużej.
    Sprawdź kimchi codziennie. Upewnij się, że warzywa pozostają zanurzone w solance. Po trzech do siedmiu dni, kimchi jest gotowe.Gdy to nastąpi, należy umieścić je w szklanym słoju w lodówce. Można je przechowywać w tym stanie przez kilka miesięcy.


    Domowe lub komercyjnie starannie przygotowane i odpowiednio przechowywane, kimchi oferuje imponującą gamę składników odżywczych: witamin A i C, błonnik, kwas mlekowy, kapsaicyna, allicyna i indol-3-karbinol. I, oczywiście, świeże kimchi zawiera duże ilości probiotyków, co czyni go jednym z najlepszych Super probiotycznych zdrowych pokarmów.

                                                      

    Ogórki kiszone nie kwaszone i nie konserwowe:

    Kiszenie ogórków jest doskonałym sposobem, aby uzyskać wiele korzyści zdrowotnych. Ogórki zawierają liczne ilości witaminy K (nawet przed fermentacji), witaminę C, witaminę B5 lub kwas pantotenowy i minerały, takie jak mangan, magnez i potas.

    Ogórki zawierają również lignany zdrowiem korzysta i inne składniki odżywcze, które wspomagają prawidłowy wzrost i rozwój komórek.

    Ogórki kiszone czy małosolne  najlepiej kiszone domowym sposobem. Ogórki krótko kiszone to małosolne popularne w okresie letnim. Ogórki kisi się bardzo prosto potrzebna jest nam solanka , ogórki najlepiej bio oraz dodatki w postaci kopru, czosnku, liści porzeczki, chrzanu, co kto lubi:)
    Na 1,5l wody dodajemy 2 łyżki soli najlepiej morskiej ( niektórzy uważają że musi być niejodowana)
    Ogórki wcześniej należy wymoczyć przynajmniej przez godzinę , potem wyszorować. Do słoików lub dużego słoja włożyć ciasno ogórki z przyprawami, zalać chłodną solanką ( niektórzy preferują gorącą solankę jeżeli robimy weki). Wszystko musi być przykryte inaczej może dostać się pleśń. Po kilku dniach 3-7 mamy małosolne jeżeli będziemy dalej przetrzymywać ogórki zrobią się kiszone. Przechowujemy w chłodnym miejscu jeżeli będziemy mieć za ciepłe miejsce ogórki nie będą chrupkie , mogą być też puste w środku. Gdy chcemy zatrzymać proces fermentacji wstawiamy ogórki do piwnicy lub lodówki.
                 

                                                        
                                                                  Jogurt:

    Jogurt może być doskonałym probiotykiem. Większość jogurtów które można znaleźć w sklepie nie są zalecane z wielu powodów: są pasteryzowane i zwykle zawierają dodatki w postaci cukru, syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy, barwniki i / lub sztuczne słodziki, które mogą być szkodliwe dla zdrowia.

    Najlepsze są jogurty z mleka surowego. Można je wykonać w domu samemu pod warunkiem że mamy mleko surowe od krów karmionych trawą oraz żywe kultury bakterii.

    Surowe mleko organiczne od  krów karmionych trawą zawiera pożyteczne bakterie, które wspierają układ odpornościowy.Jest także źródłem witamin (szczególnie witaminy A), cynku, enzymów i zdrowych tłuszczy. Surowe mleko organiczne nie jest związane z problemami zdrowotnymi jak mleko pasteryzowane.

                 
    Lassi:

    Lassi to indyjski jogurt do picia. Lassi może być dobrym probiotykiem żywności, należy pamiętać, że wiele przepisów wymaga dodatku cukru i dużej ilości owoców. Lassi jest zwykle wykonany z zmieszania jogurtu, wody, owoców i czasami cukru lub innego środka słodzącego.     

           

                                                                    Kefir:
    Może być wykonany z mleka krowy, kozy, owcy (najlepiej surowego), a nawet z kokosa lub mleka ryżowego. Jednakże, kefir i jogurt zawiera różne rodzaje dobrych bakterii. Kefir zawiera szczepy bakterii probiotycznych które nie znajdują się w jogurcie dlatego oba te pokarmy mogą promować zdrowe jelita.  Tradycyjny kefir jest złożony z żelatynowych białych lub żółtych cząstek zwanych "ziarnami", które fermentują mleko. Ziarna te zawierają kultury probiotyczne i podczas procesu fermentacji, włączenie tych organizmów żywych, korzystne do mleka w celu utworzenia produktu fermentowanego.

    Podobnie jak lassi, trzeba zdawać sobie sprawę że kefiry komercyjne zawierają wysoki poziom cukru. Najlepiej zrobić własny kefir z pomocą specjalnych kultur kefirowych .


    Natto:

    Popularnością wśród Japończyków, ten rodzaj sfermentowanej soi jest w dużej mierze nieznane na Zachodzie. Natto może być znakomitym źródłem probiotyków i witaminy K2. W rzeczywistości, można po prostu jeść jedną małą porcję lub około 15 g  natto codziennie. Problemem dla niektórych jest jego smak i konsystencja, dlatego często sięgają po suplementy z witaminą K2.

    Pamiętaj, aby kupować organiczne natto wolne od GMO. Przede wszystkim należy pamiętać, że fermentowana bio soja jest jedynym rodzajem soi które jest polecane i przynosi wg niektórych naturopatów korzyści zdrowotne.


    Zupa miso:

    Miso to pasta z fermentowanego żyta, fasoli, ryżu lub jęczmienia. Po zmieszaniu z ciepłą wodą, należy utworzyć zupę miso, która jest podstawą przy gotowaniu japońskiej i makrobiotycznej zupy. Zupa Miso dostarcz składniki odżywcze i jest pełna wysokiej jakości bakterii probiotycznych. Jeśli zdecydujesz się na miso wykonane z soi, należy zakupić miso ekologiczne.


    Tempeh:

    Tempeh jest fermentowanym ciastem sojowym z mocną teksturą i orzechowym, smaku. Może być dodatkiem do potraw .Jest bogate w witaminę B12 należy kupować tylko w postaci bio.


    Kombucha Herbata:


    Kombucha (kombucza), inaczej grzyb herbaciany (lub grzybek japoński), to kolonia bakterii i specjalnej kultury drożdży, na bazie której przygotowuje się napój z kombuchy. Ma ona postać galaretowatej masy w kształcie placka. Dodana do posłodzonej herbaty inicjuje proces fermentacji, w wyniku którego powstaje napój z kombuchy. Jego właściwości zdrowotne docenili już w starożytności. Nic dziwnego - zawiera on liczne kwasy organiczne, m.in. kwas octowy, mlekowy i glukonowy, witaminy z grupy B, kwas askorbinowy (witamina C) i składniki mineralne, takie jak cynk (jest go najwięcej), magnez, wapń, żelazo i miedź. W składzie napoju z kombuchy można znaleźć również alkohol, kofeinę, cukier i inne substancje. Chociaż jest żywnością probiotyczną, to zwykle nie zaleca się herbaty z Kombuchy z uwagi na dużą zawartość cukru i ryzyko skażenia, gdy jest wytwarzana w domu.

     

    Źródła

    Mercola.com

    Zdjęcia własne i z internetu

     


izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.