Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Początkującym osobom w zakresie zdrowego odżywiania jest trudno dobrać odpowiedni jadłospis dla siebie  i dzieci. Zazwyczaj występują obawy czy dostarczy się odpowiednią ilość witamin i składników odżywczych w jedzeniu.

Co jeść w jakich proporcjach. W książkach i w internecie znajdujemy ogólne wiadomości bez zagłębienia się w szczegóły. Jeżeli występują już jakieś przykłady , to występuje w nich sporo błędów np kupna tortilla pszenna z warzywami, oczywiście można ją zjeść od czasu do czasu , ale nigdzie tego stwierdzenia  nie znajdziemy, zresztą po co jeść pszenne lub kukurydziane tortille, skoro można mieć zdrowszy zamiennik z mąki jaglanej lub gryczanej.

Ktoś może powiedzieć, że się czepiam, ale konsekwencja w doborze zdrowych składników to połowa sukcesu:) Druga połowa to konsekwencja w ich stosowaniu.

Typowe menu córki Fuhrmana propagatora zdrowego prawie wegańskiego jedzenia. Poprzez analizę menu córki, można dowiedzieć się jak naprawdę powinny wyglądać wegańskie posiłki.

Córka dr Fuhrmana gra w tenisa kilka razy w tygodniu po kilka godzin , ćwiczy również na siłowni. Dziennie spożywa około 3000 kalorii.

Przykładowy jadłospis , przykład zrównoważonej diety dla sportowców lub tych , którzy chcą przybrać na wadze i nie zaszkodzić zdrowiu.    Uwaga to niemal wegańskie menu nie zapewnia organizmowi witaminy D i B12 na wystarczającym poziomie.

Córka Pana Fuhrmana otrzymuje suplementy. Dla niektórych osób przede wszystkim tych, których odżywianie skupia się na małej ilości warzyw i owoców, menu wygląda przerażająco :)

A mięsożercy nie są w stanie uwierzyć , że takim menu można się najeść.

 

Takie menu można zastosować w lecie, w okresie ciepłym, w zimie obawiam się, że organizm będzie potrzebował więcej kalorii, a dla zdrowego organizmu dziecka bez przeciekającego jelita i drożdżycy można jadłospis uzupełnić poprzez dodanie kasz np jaglanej, gryczanej czy komosy ryżowej oraz ryżu pełnoziarnistego. Poza tym należy też zwrócić uwagę iż dr Fuhrman stosuje sporo mleka sojowego , a ono nie uchodzi za zdrowe. W Późniejszych swoich książkach mleko sojowe zamienił na migdałowe.

Parszywa dwunastka to co najbardziej szkodzi maluchom 

1) masło i 2) ser zawierają mnóstwo tłuszczów nasyconych i szkodliwych substancji chemicznych

Jeżeli używasz masła to tylko klarowane w małych ilościach , sery bio i najlepiej kozie z dużą ilością warzyw

3) Chrupki ziemniaczane, 4) frytki , chipsy - bogate w tłuszcze trans, słone, pełne rakotwórczych akrylamidów

5) pączki i 6) inne przetworzone słodkości zawierają wiele szkodliwych substancji: tłuszcze trans, cukier i sztuczne dodatki

7) kiełbasa 8) parówki 9) inne wyroby z mięsa mielonego zawierają substancje N-nitrozowe, o szczególnie silnym działaniu rakotwórczym

10) mięsa marynowane 11) wędzone 12) pieczone na ruszcie (grill) - grożące rakiem żołądka i nadciśnieniem tętniczym

Zdrowe jedzenie jako składnik zrównoważonej diety. Jeżeli raz pozwoli się dziecku na spróbowanie śmieciowego jedzenia ...jest niemal pewne , że nie będzie chciało zdrowo się odżywiać. Małe dziecko nie jest jeszcze na tyle dojrzałe umysłowo, by zrozumieć, że brokuły i fasola są zdrowsze niż frytki i pizza. Ale subtelny smak warzyw i owoców blednie przy agresywnym maku spaghetti, sera, kotletów i napojów chłodzących. Intensywny smak śmieciowego jedzenia, nafaszerowanego cukrem, solą i wzmacniaczami smaku, osłabia wrażliwość kubków smakowych. Dziecko jedzące niezdrowo nie będzie chciało sięgać po owoce i warzywa , gdyż ich smak będzie postrzegało jako mdły.

Jak wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe

1) Przechowywać w domu wyłącznie zdrową żywność świeże owoce, surowe warzywa i orzechy oraz nasiona włączyć np zupy warzywne i z fasoli i z grochu, a także desery owocowe,

2) Zastąpić żywność pochodzenia zwierzęcego żywnością pochodzenia roślinnego. Drób spożywać nie częściej niż raz, dwa w tygodniu, a mięso czerwone jeszcze rzadziej . Z drobiu usuwać skórę, jeść tylko chude mięso (najlepiej mięso organiczne , zwierząt karmionych trawą)

3) Usunąć z domu cukier, sól, białą mąkę i wszystkie produkty zawierające tą substancje. Wykorzystywać pełnoziarnisty chleb i makarony. Do tych ostatnich stosować sosy na bezie pomidorów, a nie oliwy czy sera.  Warto spróbować makaronu fasolowego lub soczewicowego i zastąpić nim makaron z mąki pszennej.

4) Ograniczyć spożycie roślinnych olejów spożywczych, zastępując je sosami i dipami z awokado, orzechów i nasion. Produkty te, zawierające zdrowe tłuszcze, doskonale sprawdzają się również jako składniki deserów.

5) Usunąć z domu masło i ser. Jeżeli spożywa się nabiał najlepiej wybrać produkty beztłuszczowe i sięgać po nie możliwie rzadko. Najlepiej mleko krowie i jego przetwory zastąpić mlekiem roślinnym oraz  mlekiem z orzechów wzmacnianym wapniem, witaminami D oraz B12.

6) Spożycie ryb ograniczyć do jednej porcji tygodniowo. Unikać homarów, krewetek, małży, ostryg, mięsa suma, okonia, makreli, szczupaka, rekina, tuńczyka i każdej innej ryby pochodzącej z wód o wątpliwej czystości chemicznej.

7) Usunąć z diety żywność smażoną i pieczoną na ruszcie (grill). Z powodu obróbki w bardzo wysokich temperaturach zawiera substancje o działaniu rakotwórczym.

8) Usunąć z domu wszystkie słodzone napoje chłodzące, w tym soki i napoje owocowe.

9) Przygotować zdrowe przekąski: pomidory koktajlowe, surowe orzechy , marchew, seler naciowy, owoce , ciecierzycę, kukurydzę czy surową fasolkę szparagową.

Jeżeli skusimy się na używanie produktów sojowych zawsze wybierajmy bio i wolne od GMO i tylko w formie sfermentowanej.  Kukurydzę także wybierajmy w słoiku, nie w puszcze, bio i bez GMO.

                                         

Szczególnie zalecane pokarmy dla dzieci:

1) Owoce jagodowe ( borówki maliny truskawki, jagody) można je dodawać do owsianki czy innych naturalnych płatków. Mrożone nadają się do deserów. Można np zmiksować mrożone truskawki z pomarańczą i sokiem pomarańczowym, dodatkowo można wrzucić plaster ananasa. Po zmiksowaniu całości otrzymujemy pyszny sorbet owocowy.

2) Warzywa zielone np zblanszowany jarmuż lub sparowany brokuł można podawać dziecku, polane np sosem z orzechów nerkowca (orzechy nerkowca miksujemy z mlekiem roślinnym i płatkami cebulowymi)

3) Nasiona np lekko uprażone nasiona sezamu lub słonecznika stanowią świetny dodatek do sałatek lub warzyw, zmielone sprawdzają się jako posypka.

4) Rośliny strączkowe zawierają dużo błonnika i substancji odżywczych. Są świetne jako gęste sycące zupy np fasola adzuki, ciecierzyca, soczewica. Prosta zupa to ugotowana pomarańczowa soczewica z kilkoma pomidorami lub przecierem pomidorowym z ziołami bazylią, oregano  i odrobiną czosnku. Dodatkowo zupę można zmiksować na krem i dodać kilka orzechów z nerkowca.

5) Pomidory jako sos pomidorowy do placków z masłem migdałowym czy z awokado.

 

Przykładowe potrawy dla dzieci

1)   sałatka z surowych warzyw lub wybrane warzywa do chrupania,

                  

2) sok z zielonych warzyw ( np jabłko, cytryna, sałata rzymska, jarmuż lub szpinak, kawałek imbiru do tego łyżka oleju lnianego,

          

3) owoce różne do woli, ale najlepiej jagodowe lub w okresie letnim sorbet                 

4) orzechy, nasiona różne do woli

do przegryzania :migdały , figi, daktyle, słonecznik, pestki dyni

                                   

 

5) warzywa (najlepiej krzyżowe) gotowane na parze lub warzywa czasem pieczone w piekarniku w niskiej temperaturze do 180 stopni Celsjusza lub warzywa gotowane w sosie własnym

Do warzyw dodajemy tłuszcz :olej kokosowy extra virgin lub surowy olej roślinny np z awokado, ale jak warzywa będą ciepłe,  można zastosować także masło klarowane

                                          

6) delikatne strączki soczewica pomarańczowa lub żółta , ciecierzyca , w formie zupy lub pasty 

                        

 

7) do warzyw  kasza jaglana lub ryż pełnoziarnisty lub makaron (fasolowy, z ryżu brązowego) posypka z mielonych orzechów, sezamu , czasem maku

                       

8) zupy warzywne różne ze "śmietaną " z nasion/ orzechów

                            

9) własne ciasteczka  z ziaren płatków czy muffinki bezglutenowe i bezcukrowe

                                          

10) w okresie zimowym do picia sok z kiszonek

                           

11) ryba z dobrego źródła tylko z  warzywami

                                        

12) mięso bio z warzywami

                           

 

13) jeżeli używamy serów to bio kozie lub owcze , kefiry i jogurty bio najlepiej kozie. Sery podajemy z warzywami

                                

 

Źródła: 

fragment książki Joel Fuhrman "Zdrowe dzieciaki"    

 

 

 



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.