Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Czy jesteś zmęczony i wyczerpany dzień po dniu, nawet po pełnym nocnym śnie?

Czy masz trudności, aby wstać z łóżka?

NIE jest normalne, aby czuć się wiecznie zmęczonym. W rzeczywistości jest to najczęściej objaw leżący u podstaw problemu zdrowotnego. Zmęczenie może być objawem choroby autoimmunologicznej lub innych stanów chorobowych, takich jak niedokrwistość, choroba serca, rak, bezdech senny, bolerioza i depresja1. Ekstremalne zmęczenie jest również główną cechą charakterystyczną coraz powszechniejszego zespołu przewlekłego zmęczenia (CFS).

                                                              

CFS, określane również jako Myalgic encephalomyelitis (ME), dotyka 2,5 miliona Amerykanów. Jest to wyniszczające zaburzenie, które charakteryzuje się ekstremalnym zmęczeniem, które nie znika z powodu odpoczynku i snu. To nie jest tylko symptom innego podstawowego stanu zdrowia (takiego jak nowotwór, choroba serca lub toczeń); leczenie (takie jak chemioterapia lub radioterapia); lub aktywność (np. przetrenowanie w sporcie lub urodzenie dziecka). Przeciwnie, CFS jest stanem zdrowia i diagnozą samą w sobie. Oprócz zmęczenia objawy CFS obejmują osłabienie mięśni, ból, bóle głowy i utratę pamięci.2,3,4

Osoby z chorobą autoimmunologiczną,  doświadczają chronicznego zmęczenia. Zanim zdiagnozowano u dr Mercoli chorobę Gravesa, doświadczył również zmęczenia i wyczerpania wraz z bezsennością, a dobrą wiadomością jest to, że możesz poprawić swoje zdrowie i naturalnie zwiększyć poziom energii!

Czy wiesz, że twoje poziomy energii są ściśle powiązane z przyjmowanymi i wchłanianymi składnikami odżywczymi?

...Kiedy przychodzą do mnie pacjenci ze zmęczeniem i pokrewnymi dolegliwościami, zawsze sprawdzam niedobory składników odżywczych, które mogą być przyczyną problemu.

Dowiedzenie się, jakie są te niedobory składników odżywczych, jest pierwszym krokiem. Kiedy poznasz podstawowe przyczyny tych braków, możesz nauczyć się je poprawiać, aby odzyskać zdrowie i witalność.

                                                   


Niedobory składników odżywczych związane ze zmęczeniem

1. Witamina B12 i inne witaminy z grupy B.

Twoje ciało potrzebuje witamin z grupy B, aby przekształcić je w energię. Jeśli masz mało witamin z grupy B, twoje mitochondria - elektrownia komórek - nie są w stanie generować energii prawidłowo. Niedobór witaminy B12 jest szczególnie powszechny i może powodować zmęczenie, osłabienie i niską energię. B12 jest niezbędny do produkcji czerwonych krwinek, a zatem niskie poziomy witaminy B12 mogą również prowadzić do niedokrwistości. Chociaż niedobór witaminy B12 jest znacznie częstszy wśród wegan i wegetarian, może się zdarzyć każdemu z powodu diety pozbawionej pokarmów o dużej zawartości składników odżywczych, słabej absorpcji (wspólnej z infekcjami jelitowymi, takich jak SIBO) i innych problemów zdrowotnych.5,6,7 8,9


2. Magnez

Magnez to potężny minerał do promowania relaksacji i produkcji energii w twoim ciele. Konieczne jest przechowywanie cząsteczki energii ATP. Niedobór magnezu upośledza szlaki energetyczne używane przez mitochondria do wytwarzania ATP i może prowadzić do chronicznego zmęczenia, stanu zapalnego i uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki.

Niedobór magnezu dotyka prawie wszystkich. Jeśli spożywasz zbyt dużo przetworzonej żywności, rafinowanego cukru, soli, alkoholu i kawy, ryzyko niedoboru jest jeszcze większe. Co więcej, z powodu intensywnych praktyk chemicznych w rolnictwie, nasze gleby zostały pozbawione magnezu, co sprawia, że niemal niemożliwe jest zaspokojenie twoich potrzeb związanych z magnezem, nawet jeśli spożywasz dietę prawdziwych, pełnych pokarmów. Z tego powodu większość osób może czerpać korzyści z przyjmowania wysokiej jakości suplementu magnezu, jednak szczególnie ważne jest uzupełnianie go w przypadku zmęczenia lub radzenia sobie z syndromem chronicznego zmęczenia 10,11


3. Omega-3

Ponieważ twoje ciało nie może wytwarzać niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, musisz jeść dobre tłuszcze, aby odpowiednio je zasilić. Niestety, typowa dieta zachodnia bogata jest w zapalne kwasy tłuszczowe omega-6 z powodu obfitości olejów roślinnych i przetworzonej żywności oraz niskiej zawartości przeciwzapalnych kwasów omega-3, takich jak bio łosoś  i inne tłuste ryby. Nierównowaga kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 może prowadzić do zmęczenia i stanu zapalnego oraz prowadzić do chronicznej choroby.


4. Witamina D

Witamina D jest niezbędna dla siły mięśni i kości, wraz z szeregiem innych ważnych funkcji organizmu. Suboptymalne poziomy witaminy D mogą prowadzić do niskiej energii i zmęczenia. Niedobór witaminy D jest szczególnie powszechny w miejscach słabo nasłonecznionych, jednak jeśli spędzasz większość czasu w pomieszczeniu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że twoje ciało ma niską zawartość witaminy D, niezależnie od tego, gdzie mieszkasz. Przeprowadziłem testy żywieniowe na tysiącach pacjentów i tych, którzy nie przyjmowali suplementów, praktycznie wszyscy mieli niedobór witaminy D.14,15,16


5. Żelazo

Żelazo jest niezbędne do tworzenia czerwonych krwinek, które przenoszą tlen w całym ciele. Niski poziom żelaza może prowadzić do anemii. Niedokrwistość występuje wtedy, gdy w organizmie nie ma wystarczającej ilości czerwonych krwinek, aby zaspokoić zapotrzebowanie na tlen lub jeśli komórki krwi nie są w stanie unieść wystarczającej ilości hemoglobiny. Pierwszą oznaką niedokrwistości jest zmęczenie oraz blada skóra i matowe włosy.

Jeśli jesteś niezwykle zmęczony, ważne jest sprawdzenie poziomu żelaza. A jeśli jesteś kobietą, sportowcem wytrzymałościowym lub stosujesz dietę wegetariańską lub wegańską lub o wysokiej zawartości przetworzonej żywności, twoje ryzyko niedoboru żelaza i anemii jest wyższe. Ponieważ zbyt duża ilość żelaza mogą być również szkodliwe, ważne jest, aby wykonać badanie krwi i uzupełnić tylko jeśli poziom żelaza jest nieoptymalny. Badanie z krwi żelaza jest nie miarodajne lepszym rozwiązaniem jest zbadanie poziomu ferrytyny z krwi. 17,18,19,20

6. Potas

Potas jest ważnym minerałem wspierającym zdrowe funkcjonowanie serca, nerwów i mięśni. Może pomóc w poprawie regeneracji mięśni i wytrzymałości. Niski poziom potasu może prowadzić do zmęczenia, osłabienia mięśni i drętwienia. Możesz mieć niski poziom potasu z powodu nadmiernego pocenia się, biegunki, wymiotów, antybiotyków, diuretyków i chorób nerek.

Jednym z problemów, który widzę u wielu pacjentów jest to, że jedzą za dużo sodu i za mało potasu. Podczas gdy sód jest również ważny dla równowagi płynów, a także funkcji nerwów i mięśni, dieta bogata w przetworzone pokarmy zawiera zbyt dużo sodu i niewystarczającą ilość potasu. Ważne jest utrzymywanie optymalnej równowagi tych dwóch elektrolitów poprzez dietę bogatą w składniki odżywcze i odpowiednią suplementację. 23,24 Banany, słodkie ziemniaki, kantalupa i gotowane brokuły są dobrym źródłem potasu.

                                                                  


               Co powoduje niedobory składników odżywczych u osób ze zmęczeniem

Aby skorygować niedobory składników odżywczych związanych ze zmęczeniem i odzyskać energię, musisz dotrzeć do przyczyny źródłowej i ustalić, dlaczego brak jest u ciebie tych składników odżywczych. Przyjrzyjmy się najczęstszym powodom, dla których moi pacjenci ze zmęczeniem często mają niski poziom tych kluczowych składników odżywczych.


                                     Dieta uboga w składniki odżywcze i zapalna

Jeśli Twoja dieta jest bogata w przetworzoną żywność, rafinowane cukry i białe mąki, tracisz składniki odżywcze, których potrzebuje Twój organizm, aby stworzyć trwałą energię i optymalne zdrowie. Niestety, intensywne praktyki chemiczne w rolnictwie pozbawiły nasze gleby składników odżywczych. W rzeczywistości 40% gleby wykorzystywanej do uprawy naszej żywności na całym świecie zostało zdegradowane lub poważnie zubożone w minerały niezbędne dzięki nowoczesnemu rolnictwu.25 Więc nawet cała żywność, którą jesz, nie jest tak bogata w składniki odżywcze jak wtedy, gdy twoi dziadkowie byli młodzi.

Co gorsza, zapalne produkty, które są powszechne w typowej zachodniej diecie, takie jak gluten, nabiał, zboża, , cukier, kofeina i psiankowate, mogą powodować nieszczelne jelita, które prowadzą do słabej absorpcji składników odżywczych i chronicznych problemów zdrowotnych, które często są związane ze zmęczeniem. 26,27,28,29,30


                                                          Nieszczelne jelita

Zła dieta, toksyny środowiskowe, niektóre leki i stres mogą spowodować nieszczelne jelita. Nieszczelne jelita umożliwiają przenikanie cząstek pokarmowych, bakterii, drożdży i wirusów do krwioobiegu. Jeśli masz nieszczelne jelita, twoje ciało nie może właściwie wchłonąć pokarmu, co może prowadzić do niedoborów witaminowych i mineralnych, stanów zapalnych i zmęczenia.31,32


                                                                Infekcje jelit

Infekcje jelit, takie jak przerost Candida i przerost bakterii jelitowych (SIBO) mogą zakłócać wchłanianie składników odżywczych.

Przerost Candida jest jednym z najczęstszych problemów, które widzę u moich pacjentów, szczególnie u osób z przewlekłym zmęczeniem i chorobami autoimmunologicznymi. W niewielkich ilościach organizm może korzystać z Candida, aby wspomóc trawienie i wchłanianie składników odżywczych. Jednakże, gdy wymyka się spod kontroli, prowadzi do dysbiozy jelita, uszkadza ścianę jelita i powoduje nieszczelne jelita, które uwalnia toksyny do krwioobiegu i otwiera drzwi do szeregu problemów zdrowotnych, w tym chronicznego zmęczenia.

SIBO występuje, gdy bakterie w twoim jelicie cienkim przestają się balansować i rozrastają się. Większość bakterii w twoim ciele znajduje się w twoim jelicie grubym i okrężnicy, aby pomóc rozbić żywność, zsyntetyzować witaminy. Jednak kiedy te bakterie dojdą do jelita cienkiego, może to doprowadzić do SIBO.33

Kiedy twoje ciało zostaje zaatakowane przez przerost Candida, SIBO lub inne infekcje jelitowe, takie jak Epstein-Barr lub Boleriozę, prowadzi to do zaburzenia równowagi mikroflory, upośledzonej absorpcji składników odżywczych, problemów z trawieniem, upośledzonego układu odpornościowego i innych problemów zdrowotnych , którego przewlekłe zmęczenie jest głównym objawem.

                                                             Mutacje genetyczne

MTHFR i inne powszechne mutacje genetyczne mogą obniżyć zdolność organizmu do przekształcania składników odżywczych w ich aktywną formę poprzez metylację, w tym witamin z grupy B, kwasu foliowego i choliny.

Tymczasem mutacje VDR mogą powodować niedobór witaminy D. 34 Jest to istotne, ponieważ, jak wspomniałem powyżej, witamina D może podnieść poziom energii, dlatego spędzanie czasu w słońcu jest tak energetyzujące!
 

Dobrą wiadomością jest to, że niedobory substancji odżywczych związane ze zmęczeniem można poprawić. Możesz przywrócić optymalny poziom kluczowych składników odżywczych, optymalizując dietę, przyjmując ukierunkowane suplementy i rozwiązując podstawowe przyczyny swoich braków. Wykonując te czynności, możesz odżywiać swoje ciało, odzyskać energię i stworzyć optymalne zdrowie i dobre samopoczucie.

                                           


ZDROWA DIETA

Pozyskiwanie składników odżywczych przez pokarm jest najlepszą metodą i pierwszym niezbędnym krokiem do usunięcia braków. Spożywanie diety o dużej zawartości składników odżywczych, zapewni ci sukces.

Aby wesprzeć poziom energii i pokonać zmęczenie, zjedz dużo takich produktów:

    Witaminy z grupy B: liściaste warzywa, warzywa korzeniowe, bio mięso jeżeli spożywasz mięso
    Magnez: ciemne liściaste zielone warzywa, wodorosty, figi, bio ryby, awokado, banany
    Witamina D: tłuste bio ryby, spirulina, grzyby, pyłek pszczeli
    Omega-3: bio mięso, tłuste bio ryby, len i nasiona chia
    Żelazo: tłuste bio ryby, bio mięso natka pietruszki, pestki dyni
    Potas: banany, słodkie ziemniaki, ogórek, gotowany szpinak, pomarańcze, morele


Napraw swoje jelita

Spożywanie diety bogatej w prawdziwą pełnowartościową żywność ma kluczowe znaczenie, jednak często nie wystarcza, jeśli mamy do czynienia z nieszczelnym jelitem, które może zaburzyć zdolność organizmu do trawienia i wchłaniania tych składników odżywczych. Jak zawsze mówię: "Nie jesteś tym, co jesz, jesteś tym, co trawisz i wchłaniasz". Naprawa jelit zmniejszy stan zapalny i poprawi zdolność wchłaniania składników odżywczych, dzięki czemu w końcu możesz odzyskać energię i cieszyć się życiem.

jak naprawić jelita znajdziesz  tu  http://izla.pl/blog/artykul/1859


Ulecz swoje infekcje

Aby przezwyciężyć przewlekłe zmęczenie, ważne jest, aby zlokalizować i leczyć podstawowe infekcje.

Chociaż często możesz stwierdzić, czy przerost Candida występuje w oparciu o same objawy, zalecam również badania. Badanie krwi, które sprawdza przeciwciała IgA, IgM i IgG Candida, pełną morfologię krwi, badanie stolca i test moczu  mogą pomóc w identyfikacji przerostu Candida w ciele.

jak zwalczyć przerost Candidy znajdziesz tu

Candida leczenie ogólno ustrojowe naturalne wytyczne dietetyczne, objawy, przyczyny, zioła i pokarmy lecznicze

http://izla.pl/blog/artykul/1996

 

Dowiedz się o swoich unikalnych potrzebach genetycznych

Jeśli chcesz zrozumieć, w jaki sposób Twoja unikalna genetyka może powodować niedobory składników odżywczych, możesz zamówić test genetyczny np dotyczący mutacji genu MTHFR

Mutacja genu MTHFR czy ją masz i co możesz z tym zrobić naturalnie. ADHD, Alzheimera, miażdżyca, wylewy, poronienia, choroby autoimmunologiczne i autyzm.

http://izla.pl/blog/artykul/2004


Dodaj wysokiej jakości suplementy

Niefortunna prawda jest taka, że połączenie naszych zubożonych w składniki odżywcze gleb, toksycznych warunków i stresu sprawia, że bardzo trudno jest polegać wyłącznie na składnikach odżywczych z żywności, aby osiągnąć optymalne zdrowie. Wysokiej jakości suplementy mogą pomóc wypełnić lukę i dostarczyć organizmowi składników odżywczych potrzebnych do utrzymania całodziennej energii.

                                                                        

Polecam następujące suplementy każdemu, kto stara się wyeliminować zmęczenie, odwrócić choroby autoimmunologiczne i inne chroniczne choroby i osiągnąć zdrowie.

Multiwitamina: przyjmowanie wysokiej jakości codziennie multiwitaminy jest podstawą optymalnego zdrowia.


Witamina D: Ponieważ większość ludzi nie otrzymuje wystarczającej ilości witaminy D od samego słońca, ważne jest, aby zażywać suplement witaminy D.


Witamina B: Jeśli masz jedną lub dwie mutacje MTHFR, wsparcie metylacji jest doskonałym wyborem z witaminami B w formie zmetylowanej w celu zwiększenia poziomu energii.


Magnez: Dla zdrowia mózgu, zrównoważonego samopoczucia, funkcji poznawczych i regenerującego snu, ponieważ ma on zdolność przekraczania bariery krew-mózg.


Omega 3: Wybierając suplement Omega-3, ważne jest, aby wybierać z renomowanych źródeł, które potwierdzają za pośrednictwem strony trzeciej, że nie mają wykrywalnej rtęci w swoich produktach.


Żelazo: Ponieważ wysoki poziom żelaza może prowadzić do problemów zdrowotnych, przed rozpoczęciem suplementacji należy sprawdzić poziom ferrytyny. Podczas wyboru suplementu żelaza, wybierz wysokiej jakości kapsułki z żelazem elementarnym, aby zapewnić idealną absorpcję.

 

Teraz, gdy rozumiesz, jakie niedobory składników odżywczych mogą powodować zmęczenie, jakie są podstawowe przyczyny tych deficytów i jak je naprawić. Możesz pokonać chroniczne zmęczenie i odzyskać witalność, jedząc pokarmy o dużej zawartości składników odżywczych, naprawiając jelito, lecząc swoje infekcje, rozumiejąc swoje unikalne potrzeby genetyczne i przyjmując odpowiednie suplementy.

Wreszcie, będziesz miał energię, aby cieszyć się życiem.

 

Źródła:
https://www.amymyersmd.com/2018/11/6-nutrient-deficiencies-linked-to-fatigue


Article Sources

    https://www.mayoclinic.org/symptoms/fatigue/basics/causes/sym-20050894
    https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/chronic-fatigue-syndrome/symptoms-causes/syc-20360490
    https://www.womenshealth.gov/a-z-topics/chronic-fatigue-syndrome
    https://solvecfs.org/what-is-mecfs/
    https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/could-a-vitamin-or-mineral-deficiency-be-behind-your-fatigue
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21865568
    https://www.spectracell.com/media/uploaded/2/0e2019149_265fullpaper2000altmedrevnutritionalstrategiesfortreatingchronicfatiguesyndrome.pdf
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10643223
    https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/could-a-vitamin-or-mineral-deficiency-be-behind-your-fatigue
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20388094
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22364157
    http://pennstatehershey.adam.com/content.aspx?productId=107&pid=33&gid=000035
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.329.375&rep=rep1&type=pdf
    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/02813432.2010.505407
    https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmra070553
    http://www.bioone.org/doi/abs/10.1071/CP15072
    https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/could-a-vitamin-or-mineral-deficiency-be-behind-your-fatigue
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18498676
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20542038
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12936958
    https://pdfs.semanticscholar.org/812c/a0a06f8b3a0dd26567cfbe194ccaf6d036af.pdf
    http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/y91-037#.W5wDBuhKg2w
    https://www.heart.org/-/media/data-import/downloadables/pe-abh-why-should-i-limit-sodium-ucm_300625.pdf
    https://www.consumerreports.org/cro/news/2011/07/new-dangers-of-too-much-salt-and-too-little-potassium/index.htm
    http://www.globalopportunitynetwork.org/report-2017/soil-depletion/
    https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626
    http://www.apa.org/monitor/2017/09/food-mental-health.aspx
    https://celiac.org/celiac-disease/understanding-celiac-disease-2/child-mental-health/
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3641836/
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5691702/
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22109896
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28588585
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2890937/
    https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/10953/mthfr-gene-mutation
    https://www.ncl.ac.uk/press/articles/archive/2013/04/vitamindproventoboostenergyfromwithinthecells.html



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.