Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Wielu z nas, szczególnie kobiety, regularnie nie słucha swojego ciała i akceptuje słabe samopoczucie.

Szczególnie ważna jest jedna witamina B12. Jest niezbędny do produkcji czerwonych krwinek, procesu wiązania kwasów nukleinowych z białkami i zdrowia nerwów. W poważnych niedoborach może nawet wystąpić nieodwracalne uszkodzenie nerwów. Twoje długoterminowe zdrowie i ogólne samopoczucie nie mogą pozwolić sobie na przeoczenie niedostatecznego spożycia tej witaminy. Przeczytaj poniżej, aby zobaczyć, czy masz jakiekolwiek objawy niedoboru witaminy B12.

                                                                    
Możesz mieć niedobór witaminy B12, jeśli często doświadczasz lub masz:

    Słabość, zmęczenie, zawroty głowy lub oszołomienie
    Kołatanie serca i duszność
    Bladą lub zażółconą skórę
    Gładki język, bolący lub piekący język
    Problemy z trawieniem: zaparcia, biegunka, częste gazy lub utrata apetytu i smaku
    Uczucie mrowienia, drętwienie, osłabienie mięśni i problemy z chodzeniem
    Utrata wzroku
    Słabe zdrowie psychiczne, takie jak depresja, wahania nastroju lub utrata pamięci.

Jeśli uważasz, że możesz mieć niedobry, poproś swojego lekarza o wykonanie badania krwi, aby sprawdzić jej poziom.

                                                        

Osoby najbardziej zagrożone niedoborem to:
Weganie i wegetarianie

Ponieważ witamina B12 występuje tylko w białkach zwierzęcych, osoby wybierające dietę roślinną powinny poważnie rozważyć przyjęcie suplementu, aby uniknąć niedoboru.

Ludzie, których zdolność absorpcyjna układu trawiennego została naruszona

Obejmuje to osoby z niedokrwistością złośliwą, zanikowym zapaleniem żołądka, przerzedzoną wyściółką żołądka, chorobą Leśniowskiego-Crohna lub Celiakią. Także osoby, które od dawna stosowały leki zmniejszające stężenie kwasu, lub osoby pijące intensywnie alkohol , lub osoby ze wzrostem bakterii lub pasożytami.

Osoby, które usunęły część żołądka lub jelita cienkiego, zazwyczaj w celu utraty wagi
Osoby z zaburzeniami immunologicznymi, takimi jak choroba Gravesa-Basedowa lub toczeń

W przypadku zaburzeń autoimmunologicznych komórki, które mają atakować ciała obce, atakują własne tkanki organizmu. Utrudnia to organizmowi wchłanianie niezbędnych witamin.
Osoby wieku 50 lat lub więcej

Wraz ze starzeniem się organizmu wzrasta również jego zdolność do wchłaniania i efektywnego stosowania witamin z pożywienia. Zaleca się, aby osoby w wieku powyżej 50 lat były badane na obecność niedoboru witaminy B12
Kobiety w ciąży, w okresie okołomenopauzalnym lub w okresie laktacji

Wiele objawów u kobiet w okresie okołomenopauzalnym (np. Zawroty głowy, wahania nastroju, zmęczenie) są podobne do niedoborów witaminy B12. Ważne jest, aby kobiety na tym etapie sprawdzały i ewentualnie uzupełniały niedobór B12, aby uniknąć zaostrzenia tych problemów.

W przypadku kobiet w ciąży niedobór witaminy B12 może powodować negatywne skutki, a nawet śmierć dziecka. Kobiety w okresie laktacji, w szczególności matki karmiące piersią stosujące dietę wegańską, muszą utrzymywać  nadzór nad poziomem witaminy B12, aby uniknąć narażenia swoich dzieci na anemię, opóźnienia rozwojowe, a nawet na brak zdolności do rozwoju.

                                                      

Jak sprawdzić niedobór witaminy B12

Surowica nie jest wystarczająco dobrym markerem funkcji witaminy B12, ponieważ w komórkach występuje wpływ witaminy B12. Zapytaj swojego lekarza o test wewnątrzkomórkowy B12. Jeśli twój lekarz nie jest w stanie wykonać tego testu, to kwas metylomalonowy i homocysteina są innymi pośrednimi miarami poziomu witaminy B12. Nie są tak dokładne, ale są to inne możliwe opcje. Możesz także zrobić analizę pierwiastkową z włosa z oznaczeniem cobaltu.

 

                                                

Co powoduje niedobór witaminy B12?

Niedobór witaminy B12 może być spowodowany przez którekolwiek z poniższych: [5]
Niedokrwistość złośliwa

Jest to choroba autoimmunologiczna, w której nasz układ odpornościowy atakuje komórki naszego żołądka, które produkują kwas żołądkowy i ważne białko o nazwie Czynnik wewnętrzny (IF). Jeśli te komórki (zwane komórkami okładzinowymi) są atakowane przez komórki odpornościowe, nie mogą one łatwo produkować kwasu chlorowodorowego, w związku z tym nasz organizm nie może oddzielić cząsteczki witaminy B12 od innych cząsteczek pokarmu.

IF służy do transportu witaminy B12 przez komórki jelitowe do krwioobiegu, ale jeśli komórki te nie są w stanie wytworzyć wystarczającej ilości IF, wówczas nie jesteśmy w stanie wchłonąć B12, co prowadzi do niedoboru komórek. Jest to bardzo powszechny stan u wegetarian, którzy nie uzupełniają  witaminy B12.

Choroby autoimmunologiczne najczęściej rozpoczynają się w jelitach przez zespół jelita z nadmierną przepuszczalnością lub zespół nieszczelnego jelita.
Zespół nieszczelnego jelita

Istnieje wiele przyczyn nadmiernej przepuszczalności jelit, czyli zespołu nieszczelnego jelita. Niektóre z najczęstszych to wrażliwość na gluten, nadwrażliwość na białka mleka, zakażenie pasożytnicze, H. pylori i inne infekcje bakteryjne jelita cienkiego.

Te problemy wytwarzają białka, które rozkładają ściany naszej wyściółki jelita, dzięki czemu toksyny i inne cząsteczki mogą przedostać się do naszego krwioobiegu, co prowadzi do nadaktywności naszych układów odpornościowych. Prowadzi to także do zmniejszenia zdolności do prawidłowego wchłaniania witaminy B12 z jelit.

Testowanie w celu ustalenia stanu zdrowia jelit jest świetnym sposobem na ustalenie, czy cierpisz na tę chorobę, ale możesz także po prostu usunąć z diety zboża, produkty mleczne, przetworzone i wysokoprocentowe, aby poprawić zdrowie jelit.


Zły mikrobiom jelit

Dobre bakterie w naszym przewodzie pokarmowym pomagają nam rozkładać żywność i wchłaniać ważne składniki odżywcze do naszego krwioobiegu. Jeśli populacja naszych bakterii jelitowych jest niezrównoważona (zbyt wiele złych bakterii, za dużo lub za mało dobrych bakterii), może to prowadzić do niewłaściwego wchłaniania ważnych składników odżywczych, w tym witaminy B12.

Twoja populacja mikrobiomów jest określona przez ilość cukru i pokarmy bogate w probiotyki, które jesz. Ważne jest, aby zmniejszyć ilość cukru i zwiększyć ilość warzyw, aby zwalczyć zły wzrost bakterii.


Leki na zgagę

Jednym z najczęstszych objawów nadwrażliwości na gluten i problemów trawiennych jest zgaga. Zalecane leki na zgagę  mogą powodować zmniejszenie aktywności komórek ciemieniowych, zmniejszając w ten sposób poziom kwasów żołądkowych i czynników wewnętrznych.

O wiele ważniejsze jest ustalenie przyczyny zgagi, niż zwykłe maskowanie objawów za pomocą leku.


Chemioterapia

Jednym z najczęstszych efektów ubocznych chemioterapii jest niedobór witamin, w szczególności B12 i kwasu foliowego. Leki chemioterapeutyczne powodują podrażnienie jelit i komórek żołądkowych i mogą mieć działanie bardzo podobne do wymienionych powyżej. Skuteczne zwalczanie tego niedoboru może być niezbędne dla osób poddawanych chemioterapii w celu uzupełnienia wyższych dawek witaminy B12 i kwasu foliowego.

                                 

 

Jak zapobiec niedoborom naturalnie

Na szczęście większość ludzi może zapobiegać niedoborowi witaminy B12 poprzez spożywanie dobrze zbilansowanej diety, która obejmuje bio mięso, drób, owoce morza, produkty mleczne i jajka. Weganie lub wegetarianie,  muszą zadbać o  naturalny suplement.


1. Jeżeli dopuszczasz  spożywanie mięsa to postaw na pokarmy dobrej jakości czyli bio

Najlepszymi źródłami są dziko żyjące ryby, kurczak z wolnego wybiegu, mięso jagnięce i owcze. Inne dobre opcje to wątroba z kurczaka, wątroba wołowa, wołowina karmiona trawą i niektóre surowe produkty mleczne, takie jak Kefir. [6]


2. Suplementy

Najlepszym źródłem witaminy B12 jest Methylcobalamina.  Jest to również doskonała opcja dla wegetarian, którzy nie chcą radzić sobie z objawami niedoborów witaminy B12. [7]


3. Dobrej jakości probiotyki

Ważne jest, aby mieć dobrą populację mikrobiomu, ponieważ pomaga ona w razie potrzeby wchłonąć witaminę B12. Spróbuj jeść dobre produkty probiotyczne, takie jak bio warzywa fermentowane, takie jak kapusta kiszona, zakwas buraczany i Kimchi, Kombucha, kokosowy kefir (opcja bez nabiału), kefir i gorzka czekolada pow 80% zawartości kakao. Wysokiej jakości suplement probiotyczny może również być bardzo skuteczny [8].


4. Zredukuj żywność zapalną

Obniż żywność, która zwiększa stan zapalny jelit i komórek, w tym przetworzone, pakowane i przygotowywane produkty spożywcze, margarynę, smażone potrawy, niskiej jakości mięso, cukry, dodatki do żywności, syntetyczne substancje słodzące, sól jodowaną, nabiał i pszenicę oraz inne ziarna.


5. Suplement w postaci suszonej bio wątroby

Dla tych z was, którzy nie lubią smaku wątroby, suplementacja z suszonej wątroby jest dobrą opcją. (9)

Suplementy zawierające wyciąg ze sproszkowanej, odtłuszczonej wątroby wołowej zawiera więcej substancji odżywczych niż jakakolwiek inna żywność. W zasadzie działa jak multiwitamina. Stanowi doskonałe uzupełnienie diety dla osób borykających się z anemią, osłabieniem, niskim poziomem energii, czy zmęczeniem nadnerczy.  

Produkt cechuje się najwyższą jakością – surowiec obecny w jego składzie pochodzi od argentyńskich krów wypasanych na starannie wyselekcjonowanych łąkach. Zwierzęta mają stały dostęp do świeżej trawy, nigdy nie stykają się z hormonami, antybiotykami, pestycydami ani dodatkami chemicznymi. Dzięki temu dostarczają mięsa najwyżej klasy – argentyńska wołowina jest uznawana za najlepszą na świecie zarówno pod względem czystości, jak i wartości odżywczych i walorów smakowych.

Wyniki badań pokazują, że mięso pochodzące z narządów (wątroba, serce, płuca, żołądki) jest do 100 razy bogatsze w składniki odżywcze niż pozyskiwane z mięśni (udziec, karczek). Suszona, sproszkowana wątroba wołowa, zamknięta w wygodnych do stosowania kapsułkach, stanowi znakomite uzupełnienie diety o dobrej jakości białko, witaminy i minerały

Panuje błędne przekonanie, iż wątroba kumuluje toksyny. W rzeczywistości jest to najdoskonalszy, stworzony przez naturę filtr, który pełni funkcje odtruwające i pozwala na uwolnienie organizmu od ubocznych produktów przemiany materii i szkodliwych substancji. Wątroba nie magazynuje toksyn, za to stanowi naturalne źródło wielu witamin, minerałów, aminokwasów, kwasów nukleinowych i substancji lipotropowych.

 

Źródła;

https://theheartysoul.com/8-signs-of-vitamin-b12-women-accidentally-ignore-every-day/?fbclid=IwAR0A2Le3kPxc9nYhwjoYva7hSD--M5LeJgh2Amx1Nw2-FzgGDG94RIanG08

https://theheartysoul.com/8-signs-of-vitamin-b12-women-accidentally-ignore-every-day/?fbclid=IwAR3x_5Z2Cf0QaQQlzWnEJ9BDI0bbvCoRngTYjGoENSHxgXgf_dGGrGWed_k



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.