Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Dzisiaj o ważnej kwestii zamienników w kuchni, tych oczywiście dobrych, czyli jakie mąki można stosować, zamiast powszechnej mąki pszennej, jakie słodzidła są zdrowe, zakwaszacze, kasze, strączki.

Nie będę opisywać zalet mąk,  bo znaleźć je można w internecie , nie chcę powielać informacji.
Mąki które u mnie goszczą to przede wszystkim: mąka gryczana, mąka z ciecierzycy, mąka z ryżu brązowego, mąka amarantusowa oraz skrobia: mąka z tapioki.  Resztę uzyskuję poprzez zmielenie np płatków owsianych, orzechów lub kasz.

Jeżeli przestawiasz się na mąki bezglutenowe, może zdarzyć się , że nie podpasują ci one smakiem. Z mąk bezglutenowych nie uzyskasz pulchnego ciasta jak pszenne. Ciasto z mąk bezglutenowych jest cięższe i bardziej wilgotne, ale przede wszystkim zdrowsze, od puchatego pszennego.

 

Mąki.

Mąka gryczana z kaszy jasnej.

Ma orzechowy smak, po dodaniu wody pęcznieje, robi się lekko żelowa konsystencja, można z niej zrobić proste, zdrowe bezglutenowe naleśniki, wystarczy zmieszać mąkę z wodą i poczekać, aż masa zgęstnieje. Naleśnik smażymy w niskiej temperaturze, taki naleśnik smaży się dość długo, bo raczej ścinamy masę, niż smażymy. Naleśniki możemy wykorzystać jako pity, placki. Z mąki gryczanej możemy zrobić piernik, ciasto czekoladowe, racuchy z jabłkami.

Mąka owsiana gotowa bywa gorzkawa , najlepiej znaleźć odpowiednią firmę ja polecam Provenę, gdzie mąka jest pozbawiona goryczy. Osobiście preferuję rozdrobnione płatki owsiane jako mąkę. Najczęściej stanowi ona dodatek do innych mąk bezglutenowych. Można ją także mieszać z rozdrobnionymi orzechami.

Mąka z ciecierzycy  Ma orzechowy smak z goryczką , albo się ją lubi , albo nie . Kiedyś robiłam z niej farinattę i nie mogłam się ją najeść:) Można z niej zrobić naleśniki, panierkę do warzyw, stanowi dodatek do pasztetów roślinnych. Używam rzadko, wolę cieciorkę w czystej postaci, ewentualnie zmiksowaną na kotleciki- farfale.

Mąka jaglana można kupić gotową, jak również zmielić kaszę jaglaną, bywa z gorzkim posmakiem, dlatego najlepiej wykorzystywać gotowaną kaszę jaglaną jako zagęstnik.

Mąka z ryżu brązowego mąka o smaku neutralnym, używam jej jako dodatku do miksu mąk bezglutenowych oraz do gofrów z dodatkiem mąki amarantusowej. Stosuję sporadycznie, z mojego doświadczenia wypieki z przewagą tej mąki  po upieczeniu są znośne w smaku, lecz na drugi dzień bywają twarde i się kruszą.

Mąka żytnia 700 oraz z wysokiego przemiału 1100 lub 2000 ta mąka to w zasadzie mąka do zakwasu i do pieczenia chleba oraz sporadycznie do spodu na pizze . Obecnie nie używam, bo chleba nie jem. Jeżeli rodzina ma zapotrzebowanie na chleb to kupuję ekologiczny żytni na zakwasie. Posiada małą zawartość glutenu jest dość dobrze tolerowana przez alergików.

Mąka orkiszowa podobno pradawna pszenica, czy obecnie jest taka dostępna, ciężko stwierdzić. Mąka ta zachowuje się jak pszenna co świadczy, że zawiera gluten, ale łatwiej trawiony. Obecnie nie używam, wolę kasze i ryż od wypieków. Ale jeżeli  u ciebie w kuchni króluje mąka pszenna i nie umiesz się od niej uwolnić, polecam zamienić ją na o wiele lepszą jakościowo mąkę orkiszową. 

Mąka amarantusowa  w smaku bardzo orzechowa wręcz z ziemnym posmakiem, samodzielnie nie polecam , ale jako dodatek do innych mąk.

Mąki orzechowe ,  jak migdałowa, słonecznikowa itp uzyskujemy przez zmiksowanie orzechów.

Makarony bezglutenowe dobrej jakości     http://izla.pl/blog/artykul/806

 

Słodzidła.

Syrop daktylowy Można kupić gotowy ma wtedy długi okres przydatności , lub zrobić poprzez zmiksowanie namoczonych daktyli wtedy ma okres ważności ok 7 dni. Używam go do słodzenia prawie wszystkiego: ciast, ciastek, przyprawiania sałatek, zup, sosów, kremów.

Ksylitol używałam kiedyś, gdy można było zakupić oryginalny, obecnie gdy rozpoczął się bum na ksylitol, oryginalny został zastąpiony przez ksylitol gmo lub złej jakości, który może zawierać ołów i inne szkodliwe substancje dlatego przestawiłam się na ERYTRYTOL zwany Erytrolem

Erytrytol biały krystaliczny proszek bardzo słodki, zamiennik ksylitolu, używam do ciastek i sporadycznie do wypieków. Polubią go fani cukru, ponieważ ma zbliżony do niego smak.

Miód kupuję od sprawdzonego pszczelarza , który posiada pasiekę. Używam go w niewielkich ilościach i preferuję właśnie tylko SUROWY, co jest najistotniejsze, sporo osób o tym zapomina. Wykorzystujemy w pełni zalety miodu tylko w temperaturze do 40 stopni , ponieważ do tej temperatury powstaje woda utleniona i zachowujemy  jego cenne składniki. Jeżeli zadziałamy temperaturą powyżej 40 stopni powstaje sam cukier prosty i ewentualnie aromat miodu, a taki cukier nam nie jest potrzebny.

Cukier kokosowy zamiennik zdrowy, ale drogi, cukier ma niski indeks glikemiczny, karmelowy smak, mój synek go uwielbia, świetny dodatek  np do naleśników.

Inne słodzidła:

Syropu z agawy zawiera dużo fruktozy jej nadmiar po prostu zmusza wątrobę do wzmożonej pracy, a przekształcona w glukozę fruktoza spożywana w nadmiernych ilościach odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej. Nie polecam.

Syrop klonowy tylko w postaci surowej do tem 40 stopni Celsjusza, powyżej traci swoje właściwości.

Stewia im więcej badań tym więcej kontrowersji jedni uważają ją za zdrową formę słodzidła inni oskarżają za powodowanie insulinooporność. W małych ilościach ok, w dużych nie. Choć najpierw trzeba zaprzyjaźnić się z jej smakiem, ja do tych osób nie należę, gdyż smakuje dla mnie jak klasyczny chemiczny słodzik.

Strączki.

Fasola biała, czerwona bogata w składniki odżywcze ale ciężkostrawna , trzeba się do niej przyzwyczaić, a najlepiej gdy zastosuje się indyjską przyprawę ASAFOETIDĘ uczyni ona potrawę z fasolą łatwiej strawną.

Można też spróbować fasolę ugotowaną zmiksować i dodać do potrawy , w tej formie lepiej ją strawić.

Fasole drobne jak: mung, adżuki, soczewica zielona, brązowa , czarna -  ugotowane strączki utrzymują swój kształt nie rozgotowują się, dobre jako samodzielne danie lub jako dodatek wzbogacający sałatkę z zielonych warzyw.

Soczewica pomarańczowa, żółta, groch w połówkach zielony lub żółty. Te strączki można rozgotować na pastę dobre jako zagęszczacz do zup lub jako samodzielne danie w postaci dalu lub pasty.

Jeżeli unikasz strączków z powodu gazów , zachęcam do spróbowania soczewicy pomarańczowej jako pasty do chleba, kotlecików, pasztetów czy zagęszczenia każdej zupy zamiast mąki.

Soja unikam ze względu na śluzotwórczość i gmo. Jest kontrowersyjna i niestety w większości alergizująca. Nie wskazana dla osób z chorobami autoimmunologicznymi.

Przy stosowaniu strączków należy pamiętać, że jeżeli wcześniej się ich nie spożywało to początkowo występują wzdęcia, z czasem jelita zasiedlają mikroorganizmy, które pomagają je trawić. Strączki są dość kontrowersyjne ze względu na zawarte lektyny, które mogą alergizować przy nieszczelnym jelicie i chorobach immunologicznych. Zdania są podzielone zwolennicy diety Paleo (mięsno-tłuszczowej) ich unikają, roślinożercy uważają, że długie gotowanie i kiełkowanie pozbywa strączki lektyn. Aby zobaczyć jak działają na dany organizm trzeba ich spróbować. Niezaprzeczalnie stanowią dobre źródło białka przy dietach wegańskich. 

Kasze , ryże, płatki.

Kasza gryczana palona (to ta ciemna ) i kasza gryczana jasna nie palona , podobno posiada więcej składników odżywczych niż ciemna, jest łagodniejsza w smaku, po zmiksowaniu może zastąpić mąkę gryczaną. Dobra dla diety bezglutenowej, jednak należy szukać jej ze specjalnym oznaczeniem jako bezglutenowa. Zwykła sklepowa może zawierać gluten. Ciemna palona ma orzechowy smak dobra jako urozmaicenie.

Ryż brązowy, ryż biały pełnoziarnisty (okrągły, długi, jaśminowy itp)  Ważne, alby używać ryżu pełnoziarnistego czyli nieoczyszczonego. Dobrze tolerowany w diecie alergika.

Komosa ryżowa biała i czerwona po ugotowaniu uzyskujemy chrupiące kuleczki z ogonkiem, zdrowy dodatek do zup, sałatek. Posiada komplet aminokwasów, więc polecana jest w diecie wegańskiej.

Kasza jaglana. Kasza dla nowicjuszy może mieć posmak mączny, przy nieumiejętnym ugotowaniu może być gorzka. Daje niesamowite pole do eksperymentowania, bogata w krzem po ugotowaniu, gdy staje się zimna zastyga tak, że można kroić ją nożem.

Płatki owsiane, gryczane, jaglane, z amarantusa  jako dodatek do ciastek czy zwykłej owsianki.

Ziarna, nasiona, orzechy.

Słonecznik, pestki dyni, orzechy włoskie, laskowe, nerkowca, migdały, siemie lniane, chia, nasiona konopi, sezam.

Najczęściej mix pestek i orzechów , namaczam w świeżej wodzie, następnie przepłukuję i z dodatkiem wody miksuję uzyskując roślinną "śmietanę" do zup lub sosów z różnymi ziołami, do warzyw lub makaronów.

Z ziaren i orzechów można także uzyskać w prosty sposób mleko roślinne.

Kokos

Wiórki, mąka kokosowa Kokos jest neutralnym i bogato odżywczym pokarmem dla osób, które mają zdiagnozowane choroby immunologiczne oraz muszą stosować dietę bezglutenową .

                   

Oleje tłuszcze

Masło klarowane używam sporadycznie w formie surowej, przede wszystkim do warzyw, czasem na nim coś smażę.

Olej kokosowy extra virgin bio -pod tą postacią jest najbardziej wartościowy , można używać do smażenia, pieczenia i jedzenia w formie surowej.

Olej kokosowy rafinowany - jest bezsmakowy ma wysoką temperaturę topnienia bardzo dobry do smażenia i pieczenia

Oliwa z oliwek extra virgin na zimno do sałatek, niektórzy na nim smażą.

Olej lniany i słonecznikowy 10 stopniowy u mnie tylko w odpowiednich proporcjach czyli 1:3 do porannego zielonego soku. Dla zapewnienia odpowiedniej ilości Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych w formie pierwotnej.

Różne inne oleje uważam za zbędne no chyba że mają stanowić formę leczenia jak olej z ogórecznika czy czarnuszki.

Solenie

sól morska lub himalajska - posiadają duże ilości minerałów, są w formie nieprzetworzonej.

Dopuszczalny sos sojowy bezglutenowy Tamari o zmniejszonej zawartości soli, jest bez glutenu.

 

Zakwaszacze

Ocet jabłkowy bio nie pasteryzowany , może być kupny np Rossmann lub samodzielnie robiony

Ocet balsamiczny bio bez konserwantów np firmy Alce Nero.

 

Inne:

surowe kakao, karob, proszek do pieczenia w postaci kamienia winianu, soda oczyszczona, płatki drożdżowe - zastępują smak sera,

 

Przyprawy:

oregano, bazylia, kozieradka, curry, kurkuma, kumin, lubczyk, pietruszka, koperek, papryka, cynamon, kardamon, kolendra, pieprz czarny, tymianek, majeranek, wędzona papryka, cząber, gotowe mieszanki: czubryca czerwona, zioła prowansalskie, curry, gram masala itp

 

 



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.