Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Cynk jest minerałem który ma bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego.  Wspiera on także ponad 300 funkcji enzymatycznych. Niestety, większość osób cierpi na niedobór cynku.

Cynk jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania hormonów i cząsteczek układu odpornościowego, a także ma wpływ na rozwój wzrostu.

Uważa się, iż podstawową przyczyną niedoboru cynku jest  nieodpowiednia dieta. Jednak słaba biochemiczna sygnalizacja jest również czynnikiem przyczyniającym się do epidemii niedoboru cynku.

Cynk jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży i dorastających dzieci, ponieważ pomaga w rozwoju poznawczym i reguluje hormony, takie jak (czynnik wzrostu-1 insulinoopodobnego) leptynę, IGF-1 i kortyzol.
 

Dieta bogata w cukier i węglowodany tworzy niezdrową równowagę cukru we krwi, prowadzi to do złej absorpcji cynku. Dotyczy to osób z nieszczelnym jelitem. A ponieważ w obecnych czasach nieszczelność jelita to plaga , więc z tego powodu jest trudno o właściwą absorpcję cynku.

Kwas fitynowy występujący w roślinach strączkowych i ziarnach, może blokować wchłanianie cynku, jeżeli jest spożywany w dużych ilościach. Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), jeżeli stosuje się je regularnie także wpływają na obniżenie poziomu cynku.

Przewlekłe biegunki

Niedobór cynku przyczynia się do wzrostu częstości występowania i nasilenia biegunki (przewlekłe biegunki). To powoduje niską odporność i przyczynia się do zwiększonej podatności na infekcje, taki długotrwały stan może także przyczynić się do innych chorób przewodu pokarmowego, takich jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego, choroba Crohna i zespół krótkiego jelita.

Brak apetytu zaburzenia powonienia i smaku

Niedobór cynku powoduje utratę apetytu.

Niski poziom cynku w organizmie,  zakłóca zmysły powonienia i smaku, który często prowadzi do utraty apetytu i utrata masy ciała.

To zagadnienie często dotyczy dzieci i ludzi starszych. Dzieci niejadki jedzące przede wszystkim bułki i suchy makaron codziennie, nie dostarczą substancji odżywczych.

Dzieci, którym wszystko śmierdzi "nie będę tego jadł, bo to śmierdzi"., z całą pewnością mają niedobory cynku.

Pamiętam jak sama miałam taki problem, uznawałam to zwyczajnie, że mam niejadka... Dopiero gdy moja świadomość żywieniowa wzrosła i zaczęliśmy rodzinną suplementację, mój syn zaczął jeść. Jadł duże ilości jedzenia i nic mu już nie śmierdziało, ciągle był głodny:)

Gdy przeprowadziliśmy Badanie Pierwiastkowe Włosów okazało się że mamy, mimo suplementacji małe niedobory cynku! Suplementacja wcześniejsza ograniczała się do 10-15mg. Dopiero przy codziennych dawkach rzędu 30-50 mg poziom się zwiększył.

Przypominam że jesteśmy wegetarianami : nie jemy mięsa i małe ilości koziego i owczego nabiału.

Często się zdarza, że małe dzieci nie jedzą mięsa , orzechów czy ziaren, czosnku, ryżu, czyli produktów bogatych w cynk , dlatego niedobory cynku , mogą objawić się utratą apetytu. To koło zamknięte.

Wyrastają na małe cherlawe dzieci, a wszyscy mówią, że to pewnie po mamie;)

                                                           

Depresja zaburzenia emocjonalne

Mózg potrzebuje cynku do uwalniania neuroprzekaźników. Może on także przyczyniać się do zmniejszania stresu oksydacyjnego w mózgu. Jeśli jej poziom jest niski, może to prowadzić do lęku i depresji, badania naukowe wykazały, że stężenie cynku we krwi są konsekwentnie niższe w depresji wobec osób z grupy kontrolnej. Nasilenie depresji wzrasta ze wzrostem wielkości niedoboru cynku. Suplementacja cynku stanowi środek wspomagający leczenie depresji, która wykazała bardzo obiecujące rezultaty.

Niedobór cynku ponad to może prowadzić do zaburzeń emocjonalnych w życiu codziennym. Objawami są: złość, nagły strach, depresja i niski poziom zaufania, najczęściej spotykane to zmiany nastroju. Niski poziom cynku może doprowadzić  również do ADHD.

 

Wpływ na wzrost
Dzieci ( 6 miesięcy do 12 lat) z niedoborem cynku mogą być niskie i wątłe, ponieważ niedobór ogranicza wzrost i masę ciała , a tym samym może powodować opóźnione dojrzewanie płciowe.

Dotyczy to także niemowląt karmionych piersią ponieważ cynk występuje w niewielkich ilościach w mleku matki.

                                                       
Wpływ na skórę i włosy

Niedobór cynku osłabia komórki skóry głowy, co prowadzi do problemów z włosami obejmującymi łysienie, utratę pigmentu, suchość, kruchość włosów, zaburzeń strukturalnych. Wypadanie czy kruchość brwi i rzęs.

Ponadto niski poziom cynku jest związana z niedoczynnością tarczycy, co może powodować przerzedzenie włosów i łysienie. 2013 Badania opublikowane w International Journal of tryichologiczne sugeruje iż niedobór cynku jest związana z niedoczynnością tarczycy,co może być przyczyną poważnego łysienia.

Braki cynku mogą przyczynić się do trądziku, egzem, łuszczycy, wysypek skórnych zwanych acrodermatitis enteropathica (szczególnie wokół ust, oczu i odbytu), lub suchej łuszczącej się skóry.

Często młodzież w okresie dojrzewania obarczona jest trądzikiem, wysypkami za które jak mówi się ogólnie winne są hormony. Środkami zaradczymi stają się kosmetyki przeciwtrądzikowe, tabletki antykoncepcyjne czy leki sterydowe lub antybiotyki.

Nie zwraca się uwagi na sprawdzenie minerałów w organizmie. Znam przypadki , gdy przy przewlekłym trądziku uzupełnienie minerałów i przede wszystkim cynku usunęły przyczynę- trądzik.

Cynk wspomaga syntezę kolagenu, Wszystko, co jest niezbędne dla zdrowej skóry, jak również gojenie ran skóry. Ponadto cynk pomaga i zabezpiecza skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego (UV). W związku z tym zmniejsza się powstawanie szkodliwych wolnych rodników.


Objawy niedoboru cynku

Niektóre z najczęstszych objawów, niedoboru cynku :

    Obniżona odpornością
    Słaba pamięć
    Rak piersi i prostaty
    Bezpłodność
    Utrata libido
    Częste przeziębienia lub grypa
    Nadmierna utrata włosów
    Powolny proces myślenia
    Białe plamy na paznokciach
    Niski poziom energii
    Bezsenność
    Utrata smaku lub zapachu
    Problemy z zatokami  i alergia
    Wysypka skórna / Wyprysk
    Utrata apetytu

Należy pamiętać że niedobory minerałów, witamin i aminokwasów może powodować zbliżone objawy niedoborów. Wszelkie problemy z jamą ustną język śluzówka usta to niedobory witamin B-complex (B2, B6, B12) żelazo, witamina A itd. U każdego niedobór ujawnia się w inny sposób, dlatego jestem zwolenniczką Analizy Pierwiastkowej Włosa. Metoda droga ale dzięki niej można ustalić niedobory mineralne, które w obecnych czasach są bardzo powszechne.

 

Cynk a system odpornościowy

Cynk ma istotny wpływ na system odpornościowy jest powiązany z różnymi kluczowymi elementami odpowiedzialnymi np za zapobieganie replikacji wirusów czy ograniczających stres.

Enzymy dysmutazy ponadtlenkowej (sods) są silnymi przeciwutleniaczami wewnątrzkomórkowymi, które są zależne od cynku. Enzymy te pomagają zahamować infekcję wirusową i toksyczne zanieczyszczenia gromadzące się w obrębie macierzy komórkowej. chronią one genomowe sekwencje komórki, które są odpowiedzialne za ekspresję genu.

Ludzie, którzy mają niedobór cynku są bardziej podatni na infekcje, przeziębienia i grypy. Należy zwrócić uwagę na żywienie  małych dzieci i osób starszych, które mają niską odporność.


Cynk Zmniejsza stan zapalny w ciele

Cynk jest niezbędny w zwalczaniu zapaleń. Gdy brak w diecie cynku tworzy się przewlekłe zapalenie które może być związane z chorobami degeneracyjnymi. Nie bez powodu przy zwykłym przeziębieniu zalecana jest witamina C z bioflawonoidami oraz cynk i to nie w dawkach według RDA a dawkach rzędu 30-50mg czasem nawet większymi na dobę.

                                                            

Ogranicza rozwój komórek rakowych

Cynk jest związany z hamowaniem angiogenezy w komórkach nowotworowych, jak również wydzielaniem cytokin zapalnych. Cynk stymuluje uśmiercanie nieprawidłowych komórek. A to prowadzi do zmniejszenia rozwoju nowotworu.

Niedobór cynku mogą wspierać różne  nowotwory, w tym przełyku, nowotwory związane z przewodem pokarmowym, głową i szyją. Między innymi suplementacja cynku wykazała, zmniejszenie liczby guzów.


Prostata i rak piersi:

Cynku jest szczególnie ważny dla zdrowia  prostaty i piersi. Ludzie z genem BRCA1 mają najwyższe ryzyko zachorowania na raka sutka. Osoby mające niski poziom cynku mogą być narażone na rozwój właśnie raka prostaty i piersi. Cynk jest także istotny dla genu p53. Gen ten jest uważany za strażnika genomu ludzkiego. Mutacja w genie p53 będzie więc znacznie zwiększać ryzyko rozwoju raka. Cynk  stanowi osłonę dla genu p53 , aby do tej mutacji nie doszło. Mutacje genu p53 w 60% przypadków występują nowotworach jajników.


Rak pęcherza:

Istnieje ścisły związek pomiędzy niedoborem cynku i zwiększonym ryzykiem zachorowalności na nowotwór pęcherza. Suplementacja cynkiem może wywołać śmierć komórek nowotworowych.


Cynk i Estrogen

Dr David Watts zaobserwował, iż kobiety z podwyższonym poziomem miedzi, wapnia i boru z analizy włosów  miały również najniższy poziom cynku - i były  narażone na raka piersi. Wg dr Watts'a miedź i bor zwiększa wrażliwość organizmu na estrogen i powoduje zmniejszenie progesteronu.

Cynk wspomaga produkcję  progesteronu. Aby skutecznie zrównoważyć hormony u kobiet, ważne jest, aby podnieść poziom cynku i jednocześnie zmniejszyć bor, miedź i stężenie wapnia.


Zmniejszenie niedobór cynku poprzez suplementację

                                       

Naturalne źródła cynku znajdują się w :

Ostrygach, jajach, produktach pełnoziarnistych, orzechach, nasionach, owocach morza i mięsie. Ze względu na toksyczne bioakumulację w ostrygach i małżach, źródła te powinny być ograniczone.

Dla osób wszystko jedzących dobrą opcją jest bio wołowina, jagnięcina, cielęcina od zwierząt karmionych trawą.

                                          

Źródła na bazie roślin to pestki dyni, słonecznika, konopi i nasion chia, orzechy piniowe, nasiona sezamu, orzechy ziemna, orzechy nerkowca, owies.

                                                      

Dorosłym zazwyczaj zaleca się 8-11 mg cynku dziennie. Jednak  eksperci w dziedzinie zdrowia i najbardziej postępowi dietetycy zalecają, aż 30-40 mg  cynku / dobę najlepiej w formie glukonianu lub cytrynianu

Polecam produkty firmy Swanson i najlepiej przyjmować go z witaminą C i witaminami B-complex

Pamiętajmy także (do wegan lub prawie wegan) źródła roślinne zazwyczaj są o niskiej absorpcji cynku, jeżeli dołączymy nieszczelne jelito, zaburzenia trawienia czyli brak  lub niski poziom enzymów trawiennych nasza absorpcja cynku z pożywienia jest bardzo niewielka.

Spożywanie 100 mg / na dobę, może tworzyć niepożądane reakcje zdrowotne i rzeczywiście zwiększyć ryzyko zachorowania na nowotwory.

 

Źródło:

https://thetruthaboutcancer.com/zinc-deficiency-cancer/?utm_source=facebook&utm_medium=partners&utm_campaign=draxe

http://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-signs-of-zinc-deficiency-and-how-to-treat-it.html



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.