Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

Selen jest pierwiastkiem śladowym,uznawany jest za minerał o działaniu przeciwzapalnym, przeciwwirusowym i przeciwnowotworowym. Jest również silnym przeciwutleniaczem i znacząco wpływa na system odpornościowy.

Zbyt wiele selenu np 400mcg może doprowadzić do cukrzycy. Zdarza się to gdy stosujemy suplementację jednak gdy spożywamy pokarmy bogate w selen, selenu nie da się przedawkować.

W niektórych przypadkach jak choroby tarczycy : niedoczynność tarczycy , Hashimoto minerał selen jest bardzo potrzebny, nawet w dawkach rzędu 400mcg dziennie, podzielonych w dwóch dawkach.

Niedobór selen jest bardzo powszechny i występuje na pewno u osób palących papierosy , pijących alkohol, przyjmujących pigułki antykoncepcyjne lub niedożywionych.

Stres, który dosięga ludzi każdego dnia w postaci sytuacji stresowych czy zatrucia środowiska itp, może spowodować,  że równowaga między wolnymi rodnikami i przeciwutleniaczami zostanie zachwiana, a równowaga jest  niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wolne rodniki  niekorzystnie zmieniają lipidy, proteiny i DNA , wywołując szereg chorób.

Zastosowanie zewnętrznego źródła antyoksydantów poprzez odpowiednią suplementację minerałów może pomóc w radzeniu sobie ze stresem oksydacyjnym.

Badania z 1996 roku przedstawione w Magazynie Amerykańskiego Stowarzyszenia Medycznego („Journal of the American Medical Association”) wykazują, że stosowany u chorych na pewne odmiany raka selen potrafi aż o 50% obniżyć liczbę przypadków śmiertelnych. Inne zdrowotne funkcje tego kluczowego minerału to:
•    Niedobór selenu może spowodować hypotyroidyzm, czyli niedoczynność gruczołu tarczycy.

Przy niemalże epidemii zaburzeń gruczołu tarczycy panującej w Stanach Zjednoczonych - szczególnie wśród kobiet, u których choroby tarczycy występują pięć razy częściej niż u mężczyzn - wręcz wypada, żeby każdy upewnił się, czy jego dieta dostarcza mu odpowiednią ilość selenu, jak i innych składników mineralnych. Jednakże trzeba zauważyć, że pojedynczy minerał nie działa tak dobrze, jeśli zostanie odizolowany. Każdy minerał jest najskuteczniejszy, kiedy towarzyszą mu wszystkie inne minerały i związki śladowe, a tego rodzaju połączenie można znaleźć w nierafinowanym, pełnowartościowym pożywieniu.

•    Otyłość i niedoczynność tarczycy są ze sobą bezpośrednio związane. Selen wpływa na przekształcenie tyroksyny (T4) w trójjodotyroninę (T,), która umożliwia metabolizm składników odżywczych.  Z tego powodu, jeśli dojdzie do niedoboru selenu, brak ten wywołuje spowolnienie przemiany materii, co zwiększa prawdopodobieństwo zwiększenia masy ciała.
•    Toksyczne metale ciężkie, takie jak ołów i rtęć, potrafią wiązać się z selenem, dzięki czemu przestają być szkodliwe.
•    Wirusy wielu rodzajów, włączając w to wirusa H1V, bardzo często zostają unieczynnione, kiedy w ciele występuje wystarczająca ilość selenu.
•    Przedwczesne starzenie, choroby serca, zapalenie stawów i stwardnienie rozsiane to zaburzenia często związane z niedoborem selenu.


Funkcja tarczycy a rola selenu

Tarczyca zawiera więcej selenu na gram tkanki niż w jakimkolwiek  narządzie.

   Przeprowadzone badania  w 1957 dotyczące wpływu składników odżywczych w odżywianiu gryzoni, wykazały iż selen (wraz z witaminą E) jest niezbędny do zapobiegania martwicy wątroby.

U pacjentów z chorobą Hashimoto suplementacja selenu "obniża poziomy przeciwciał i poprawia strukturę tarczycy Suplementacja selenu u kobiet w ciąży znacznie obniża ryzyko poporodowego zapaleniu gruczołu tarczycowego.

Selen może odgrywać korzystną rolę w wieloczynnikowych chorobach z powiązań genetycznych i środowiskowych. Tkanki szczególnie wrażliwe na zmiany podaży selenu to czerwone krwinki, nerki i mięśnie.

 Spożycie pokarmów bogatych w selen jest korzystniejsze i bezpieczniejsze niż suplementacja selenu w postaci selenomesthioniny.

Selen a wpływ na odporność.

Jedną z najważniejszych funkcji selenu jest  jego pomoc w zwalczaniu chorób. Ma on wpływ na produkcję białych krwinek, które pomagają w zwalczaniu infekcji.

Przykładem jest badanie pokazuje, że selen może pomóc w zapobieganiu infekcji skóry rozpowszechnione u osób z obrzękiem limfatycznym (obrzęk tkanek  ramion i / lub nóg, zazwyczaj w wyniku chemioterapii lub uszkodzenia).

Selen, a nowotwory.

Profesor John Hesketh z Uniwersytetu w Newcastle, Wielkiej Brytanii twierdzi:

    "Wyniki naszych badań przedstawiają iż powiązania między wyższym poziomem selenu i zmniejszeniem ryzyka raka jelita grubego, sugeruje iż zwiększenie dawki selenu może zmniejszyć ryzyko choroby. "

Selen, a astma.                           

Ludzie cierpiący na astmę mają zwykle niski poziomu selenu we krwi. Choć różne są badania dotyczące wpływu suplementacji selenu na chorych cierpiących na astmę. Wyższy poziom selenu może łagodzić objawy astmy.

 

Niepłodność męska

Niepłodności męska może być poprawiona poprzez suplementację selenu ale w formie naturalnej, która nie powoduje przedawkowania. Zbyt wysokie dawki selenu mogą utrudniać ruch plemników.

Badania przeprowadzone przez University of Maryland Medical Center.16 zalecają :

 Wzbogacone w selen probiotyki, albo suplementacja nieorganicznym selenem  dały lepsze rezultaty, niż sama suplementacja  probiotykami, jeśli chodzi o zwiększenie płodności u mężczyzn.

HIV / AIDS

W większości kontynentu afrykańskiego panuje niedobór selenu. Jednocześnie, AIDS jest tam najczęstszą przyczyną śmierci. Niektóre badania sugerują że niedobór selenu ma wpływ na ochronę przez wirusem HIV.

 Problem ten dotyczy prawie wszystkich krajów wyjałowiona gleba pod względem pierwiastkowym , sztuczne nawozy, pestycydy, nie uchronią ludzi przed chorobami. Ale w rejonach gdzie gleba jest bogata w selen lub od 1984r W Finlandii dodawany jest selenian sodu do wszystkich nawozów w kraju, zapadalność na HIV jest o połowę mniejsza, niż w innych krajach skandynawskich.

Selen w pokarmach: owoce morza, grzyby i mięso

Najlepszym źródłem selenu jest łosoś złowiony w czystych wodach Alaski, organiczne mięso od zwierząt karmionych trawą: indyk, jagnięcina i wołowina. Można również znaleźć duże ilości selenu w orzechach brazylijskich, nasionach słonecznika, cebuli i czosnku i niektórych grzybach.

 Grzyby są jednym z najlepszych źródeł roślinnych do selenu. Jedna filiżanka gotowanych shiitake lub białych pieczarek zapewnia 19 mikrogramów selenu, lub 35 procent RDA. Bardziej typowa porcja ¼ szklanki stanowi mniej niż 10 procent wartości dziennej ,

 Filiżanka gotowanej fasoli lima  lub fasoli pinto dostarcza średnio 9 do 11 mikrogramów selenu, czyli około 15 do 20 procent RDA. Filiżanka mrożonego gotowanego szpinaku, który jest ściślej zapakowany, niż świeży,  zapewnia 10 mikrogramów selenu.

 

Źródła:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/10/03/selenium-benefits.aspx?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_content=facebookmercola_nonlead1&utm_campaign=20161003_selenium-benefits

"Odżywianie dla zdrowia" Paul Pitchford



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.