Diety Przyroda i zwierzęta Zdrowie w praktyce Przepisy Lifestyle Dziecko/Ciąża Rak/Nowotór/Guz Podróże Pasożyty

SYNERGIA - CAŁOŚĆ JEST LEPSZA

 Wszystkie obecnie znane niezbędne składniki odżywcze oddziałują wzajemnie i można o nich powiedzieć, że pracują w synergii, czyli połączeniu. Przy tym stanie wiedzy byłoby irracjonalne pozbawianie ciała jednego ze składników do celów czysto eksperymentalnych albo zalecanie tylko jednego składnika do leczenia jakiejś choroby. Na przykład, do rozwoju anemii przyczyniają się niedobory żelaza, witaminy B6, B12, kwasu foliowego, cynku i manganu. Co więcej, czasem przyjmowanie jednego składnika może przyczynić się do powstania niedoboru innego.

Na przykład żelazo jest antagonistą cynku, a niedobór obu pierwiastków występuje równie często. Zalecanie spożycia nadmiernych ilości żelaza nasila objawy nie rozpoznanej i nie leczonej niedokrwistości wywołanej niedoborem cynku. Ponieważ cynk jest niezbędny do rozwoju płodu, jego niedobór może mieć poważny negatywny wpływ na przebieg ciąży.

 

WIĘCEJ NIŻ SUMA POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI

Niektóre składniki po prostu nie działają bez swoich synergicznych partnerów. Witamina B6 (pirydoksyna) nie może być wykorzystana przez organizm, jeśli nie zostanie przekształcona do 5-fosforanu pirydoksalu, do czego jest potrzebny enzym zależny od cynku. Jeżeli masz niedobory cynku i przyjmujesz witaminę B6 w celu złagodzenia objawów PMS (zespołu napięcia przedmiesiączkowego), nie odczujesz żadnej różnicy.

Badania wykazały, że dopiero przyjmowanie obu tych elementów, tj. witaminy B6 i cynku, skutecznie łagodzi te objawy. Mimo to większość badań w dziedzinie żywienia dotyczyła tylko oddziaływania poszczególnych składników na zdrowie człowieka. Dlatego ich wyników nie można zastosować do sytuacji, w której wszystkie niezbędne składniki odżywcze znajdują się w równowadze.

Nie istnieją np. przekonujące dowody na to, że konkretne witaminy i składniki mineralne potrafią wpłynąć na podwyższenie IQ (iloraz inteligencji) u dzieci. Wykazano jednak, że połączenie wszystkich składników mineralnych i witamin, podawanych nawet tylko w zakresie obowiązujących zalecanych norm dziennych, powoduje wzrost o cztery-pięć punktów w wynikach testów na IQ u dzieci.

Profesor Morris Brown z Uniwersytetu Cambridge udowodnił, że sama witamina E może zmniejszyć ryzyko zawału serca o 75 procent. Jakie mogą więc być efekty stosowania idealnej diety i odpowiedniego jej uzupełniania o wszystkie składniki, o których wiadomo, że wpływają korzystnie na układ krążenia? Dziesięcioletnie badania, w których uczestniczyło 11 178 osób w wieku od 67 do 105 lat, wykazały, że u osób przyjmujących witaminę E ryzyko zgonu obniżyło się o 33 procent, a ryzyko śmierci z powodu zawału o 47 procent. Przyjmowanie zaś witaminy C i E zmniejszyło to ryzyko odpowiednio o 42 i o 52 procent.

W badaniach oceniających wpływ składników żywieniowych lepsze wyniki otrzymuje się zawsze w przypadku łączenia wielu tych składników niż stosowania ich oddzielnie.

W rzeczywistości twoje zapotrzebowanie na składniki żywieniowe może się okazać znacznie mniejsze, jeżeli są one dostarczane we właściwej kombinacji.

Zasada synergii stanowi bardzo ważny aspekt teorii właściwego żywienia. Zasada synergii stanowi bardzo ważny aspekt teorii właściwego żywienia.  Możesz osiągnąć lepsze rezultaty, spożywając właściwe produkty i dobierając odpowiednią kombinację różnych składników, ale przyjmując je w niższych dawkach niż poprzednio każdy oddzielnie. Na tym polega moc synergistycznego działania składników odżywczych.

Zapamiętaj:

• Nie ma odpowiednika zastępującego naturalne, zdrowe pożywienie, które zawiera setki substancji ważnych dla zdrowia; znaczenie niektórych z nich jest jeszcze nie znane.

• Wybieraj różnorodną dietę i różne rodzaje pokarmów.

• Nie uzupełniaj diety pojedynczymi składnikami odżywczymi, lecz dodaj do niej preparaty zawierające różne witaminy i składniki mineralne.

• Nie zażywaj dużych ilości samej witaminy B np. B1 czy B2 bez witaminy B kompleks lub preparatu multiwitaminowego.

• Nie dodawaj do diety dużych ilości witamin o działaniu przeciwutleniającym, jak witamina C i E, bez przyjmowania dobrego kompleksu przeciwutleniaczy

Co z czym łączyć

B1+B2+B3+C+E+mangan+magnez

B2+B1+B3+B6+C+fosfor+selen+chrom

B3(PP)+B1+B2+B5+C+fosfor+chrom

B5+B6+B12+C+siarka+H+kwas foliowy

B6+B1+B2+B5+H+C+magnez+cynk

B12+A+B1+B6+C+H+kwas foliowy+ptas+wapń

H+B-complex+mangan+magnez

C+B-complex+A+E+wapń+magnez+cynk

A+B-complex+C+D+E+K2+wapń+fosfor+cynk

D+K2+A+E+C+wapń+fosor+omega3,6,9

E+A+B-comlex+C+mangan+fosfor+selen+omega3,6,9

K+H

Wapń+A+D+K2+bor+żelazo(3:2)lub fosfor(2:1) + mangan+cynk+omega3,6,9

Magnez+B1+B6+C+D+K2+bor+wapń(1:2) +fosfor

Fosfor+A+D+K2+bor+wapń lub żelazo+mangan +omega3,6,9

Potas+B6+magnez

Sód+D+chrom

Żelazo+B6+B12+C+E+kwas foliowy+kobalt+miedź

Cynk+A+C+E+B6+wapń,magnez (2:1)+fosfor+selen

Miedź+żelazo+C+B-comlex

Mangan+cynk+B1+C+K

Molibden+magnez i wapń(1:2)+B-complex

Cynk+molibden+mangan+C

Chrom+B3+C

Selen+A+C

Bor+B-complex+H+C

Jod+selen+E

Siarka+C

 

Witaminy B przyjmuj pod postacią B-complex

Nie łączymy cynku z żelazem

Nie łączymy cynku z miedzią

Selen zawsze łączymy z witaminą E możemy też dodać jod

Wapń łączymy z magnezem koniecznie w proporcji 2:1

D3 z K2

Można łączyć selen, krzem, chrom

 

Źródła:

Fragment książki  "Smak zdrowia" Patrick Holford

 



<< poprzedni artykuł następny artykuł >>

Dodawanie komentarzy do wpisu możliwe po zarejestrowaniu i zalogowaniu.

izla.pl 2015-17
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i rozpowszechnianie treści i zdjęć bez zgody autorki zabronione.